رفع سوء اثر چک برگشتی بدون لاشه

انجام رفع سوء اثر چک در 24 ساعت و تسویه حضوری توسط مجموعه خدمات مالی (چک صیادی)

رفع سوء اثر چک برگشتی، به معنای از بین بردن سابقه برگشت خوردن چک و حفظ یک کارنامه مالی مناسب برای صادرکننده چک می‌باشد. رفع سوء اثر چک صیادی میتواند به دارنده چک کمک کند تا اعتبار حساب خود را ترمیم نماید. به همین منظور برای رفع سوء اثر چک برگشتی خود نیاز دارید تا از مراحل قانونی پیچیده ای گذر کنید و یا این کار را به کارشناسان موسسه چک صیادی بسپارید تا رفع سوء اثر چک برگشتی شما را در کمترین زمان و با قرارداد کتبی در دفتر این مجموعه انجام دهند.

برای مشاوره و رفع سوء اثر چک برگشتی از طریق واتساپ با کارشناسان مالی ما در ارتباط باشید:

روشی از رایج‌ترین شیوه‌های پرداخت در معاملات، استفاده از چک می‌باشد. چک، به عنوان دستور پرداختی از سوی صادرکننده، به بانک صادر می‌شود تا مبلغ مورد نظر نقد گردد. با این حال در بعضی موارد، صادرکننده چک هر چند چک را به دست‌دارنده آن ارائه کرده است، اما به صورت عملی وجهی برای پرداخت در بانک ندارد. در این شرایط، چک برگشت خورده و یک سابقه منفی در کارنامه مالی صادرکننده ثبت می‌شود.

در اینجا میتوانید در مورد چک و پیشینه آن مطالعه کنید.

رفع سوء اثر چک برگشتی، ضرورتاً باید از کارنامه مالی صادرکننده حذف گردد؛ زیرا در صورت عدم رفع سوء اثر چک برگشتی این سابقه منفی، نام دارنده حساب در لیست بد حسابان سیستم بانکی ثبت می‌شود و در این صورت، فرد متخلف قادر به استفاده از تسهیلات بانکی و مالی مانند دریافت دسته‌چک جدید نخواهد بود. 

در اینجا، قصد داریم در ابتدا به سوال “رفع سوء اثر چک برگشتی چیست؟” پاسخ دهیم. سپس شرایط رفع سوء اثر چک برگشتی را توضیح داده و در نهایت، به بررسی مراحل و روش‌های آن بپردازیم. در صورتی که درباره این موضوع سوالاتی دارید، با ما همراه باشید تا در این مقاله به آنها پاسخ دهیم.

همچنین اینجا میتوانید بیشتر مطالعه کنید: چک بانکی؛ مزیت‌ها و انواع آن را بشناسید

شرایط رفع سوء اثر چک

رفع سوء اثر چک برگشتی یعنی چی ؟

بر اساس تعریفی که در ماده 310 قانون تجارت ارائه شده است، چک به صورت زیر تعریف می‌شود: “چک نوشته‌ای است که به واسطه آن، صادرکننده وجوهی که در نزد محل قابل پرداخت دارد، کلی یا جزئی را مسترد یا به شخص دیگری واگذار می‌نماید.” بنابراین، بر اساس این تعریف، چک از طریق وجوهی که صادرکننده در بانک دارد، قابل پرداخت است. در صورتی که دارنده چک به بانک مراجعه کرده و صادرکننده وجهی در بانک نداشته باشد، چک برگشت خواهد خورد و این برگشت چک به عنوان یک سابقه منفی برای صادرکننده چک در سوابق بانکی ثبت می‌شود.

  1. سوء اثر چک برگشتی باید به صورت قانونی توسط صاحب حساب رفع گردد، زیرا وجود این سوء اثر و سابقه بد حسابی، منجر به محدودیت در دسترسی صاحب حساب به تسهیلات بانکی و مالی، مانند دریافت دسته چک جدید از سامانه صیاد، عدم امکان افتتاح حساب جدید و صدور کارت بانکی جدید و سایر موارد مشابه می‌شود. بنابراین، صاحب حساب باید این سابقه برگشت چک را به روش‌های قانونی پاک کند.
  2. بنابراین، اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که رفع سوء اثر چک برگشتی یعنی چه؟ باید بگوییم رفع سوء اثر چک برگشتی به معنای حذف و لغو سابقه عدم وصول و برگشت چک از کارنامه مالی صادرکننده است. این سابقه ممکن است به دلایل مختلفی، مانند کسری موجودی در حساب، ایجاد شود. زمانی که صاحب حساب برای رفع سوء اثر چک صیادی اقدام می‌کند، معمولاً باید یک بازه زمانی مشخص 3 تا 7 روز را طی کند.

اگر میخواهید در مورد قوانین صدور چک بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

ارائه خدمات غیر حضوری رفع سوء اثر چک برگشتی

با استفاده از خدمات رفع سوء اثر چک برگشتی سایت چک صیادی، مشتریان می‌توانند به راحتی و سریعاً چک های برگشتی خود را رفع سوء اثر کنند و از تأثیرات منفی آن جلوگیری کنند. این خدمات حاوی روندهای سریع و قابل اعتماد هستند که به مشتریان امکان می‌دهند به سادگی و با اطمینان از رفع مشکلات مالی خود لذت ببرند.

برای ارتباط با کارشناس دپارتمان چک های صیادی از طریق دکمه زیر در واتساپ اقدام نمایید

شرایط رفع سوء اثر چک صیادی

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که رفع سوء اثر چک برگشتی یعنی چه؟ و در پاسخ به این سوال ذکر شد که رفع سوء اثر چک به معنای حذف و لغو سابقه عدم وصول و برگشت چک صیادی از کارنامه مالی صادرکننده است. یک نکته مهم که باید به آن توجه شود، وجود شرایطی است که برای رفع سوء اثر چک برگشتی باید فراهم باشد و بدون وجود این شرایط، انجام این اقدام ممکن نیست. در این بخش از مقاله، قصد داریم شرایط رفع سوء اثر چک برگشت خورده را بررسی کنیم که شامل موارد زیر است:

برای مطالعه هر عنوان روی آن کلیک کنید.

اولین شرط برای رفع سوء اثر چک برگشت خورده، انقضای مدت قانونی است. در گذشته، حداکثر زمان انقضای سوء اثر چک برگشتی 7 سال بود، یعنی پس از گذشت 7 سال، سابقه سوء اثر چک صیادی برگشت خورده از کارنامه مالی فرد حذف می‌شد. اما اخیراً، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران زمان انقضای رفع سوء اثر چک برگشتی صیادی را به 3 سال کاهش داده است. بنابراین، پس از گذشت این مدت قانونی، سوء اثر چک برگشتی به صورت خودکار از کارنامه مالی فرد حذف می‌شود.

  1. دومین شرط برای رفع سوء اثر چک، عدم وجود شکایت حقوقی و کیفری در مورد چک برگشتی است. اگر فرد صادرکننده چک اقدام به رفع سوء اثر چک نکند و پس از سه سال از تاریخ برگشت چک گذشته باشد و همچنین هیچ شکایتی از سوی دارنده چک وجود نداشته باشد، سابقه سوء اثر چک به صورت خودکار توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی رفع می‌شود.
    لطفاً توجه داشته باشید که تغییراتی در قوانین و مقررات مربوط به رفع سوء اثر چک ممکن است در آینده رخ دهد، لذا بهتر است از منابع قانونی و مراجع معتبر برای دریافت اطلاعات به‌روز استفاده کنید.
رفع سوء اثر چک یعنی چی ؟​
همچنین اینجا میتوانید بیشتر مطالعه کنید: چهار روش وصول چک‌های برگشت شده

نحوه و مراحل رفع سوء اثر چک صیادی برگشتی

این روش بیشتر از سایر روش‌ها برای رفع سوء اثر چک استفاده می‌شود. در این روش، صادرکننده چک مبلغ کسری موجودی را به حساب خود واریز می‌کند تا کسری موجودی حساب رفع شود. سپس بانک به دارنده چک، یعنی شخصی که چک توسط او برگشت خورده، اعلام می‌کند. پس از انجام این مراحل، دارنده چک باید پس از دریافت مبلغ، رضایت‌نامه کتبی خود را تهیه کرده و به بانک ارائه دهد. در نهایت، بانک سابقه چک برگشتی را از کارنامه مالی صادرکننده چک حذف می‌کند.”

همچنین اینجا میتوانید بیشتر مطالعه کنید: روش صدور و نقد چک‌های بانکی تحول کرد

در این روش، صادرکننده چک پس از پرداخت وجه چک به دارنده یا با توافق با او به هر نحو دیگر، لاشه چک برگشتی را از دارنده دریافت کرده و برای رفع سوء اثر آن را به بانک ارائه می‌دهد. برای ارائه لاشه چک به بانک، رسید دریافت نیز باید تهیه شود تا سوء اثر چک رفع شود.


“در برخی موارد، امکان ارائه لاشه چک به بانک وجود ندارد، مثلاً به دلیل سرقت چک و مفقود شدن آن و یا به دلایل دیگر. در این صورت، صاحب حساب ممکن است مبلغ را به دارنده پرداخت کرده باشد. در این حالت، صاحب حساب می‌تواند رضایت‌نامه محضری خود را به بانک ارائه کند تا سوء اثر چک رفع شود.

لازم است توجه داشت که برای امکان واریز مبلغ چک به حساب سپرده‌جاری و مسدود نمودن آن به مدت 12 ماه، حساب بانکی صادرکننده چک باید هنوز مفتوح باشد و مراجع قضایی دستور مسدود سازی آن را صادر نکرده باشند.

روش دیگری که قابل استفاده است، ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی‌صلاح است که مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک است. در این روش، شخص متقاضی رفع سوء اثر چک بدون لاشه یا با لاشه، یک نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی دریافت می‌کند که عملیات اجرایی برای چک به پایان رسیده است. سپس، این نامه را بانک ارائه می‌دهد و درخواست رفع سوء اثر چک را تنظیم کرده و بانک بعد از تایید، سوء اثر چک را رفع می‌نماید.

در صورتی که پس از سه سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک، هیچ اقدامی از سوی صادرکننده چک برای رفع تأثیر منفی چک صورت نگیرد، به دستور بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تأثیر منفی چک به صورت خودکار از سامانه بانک مرکزی حذف می‌شود. البته، در صورتی که هیچ شکایت کیفری یا حقوقی درباره چک ثبت نشده باشد.”

بانک این وظیفه را دارد که در صورت درخواست صادرکننده چک و به منظور آگاهی از سوابق چک‌های برگشتی خود، در سامانه بانک مرکزی، به ارائه کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی فرد با همراه با تاریخ برگشت خوردن چک اقدام نماید”، تغییر زیر را می‌توان اعمال کرد:

“بانک مسئولیت دارد که در صورت درخواست صادرکننده چک و به منظور اطلاع از سوابق چک‌های برگشتی شخص، اطلاعات کامل در مورد تعداد و جزئیات چک‌های برگشتی به همراه تاریخ برگشت آن‌ها را از طریق سامانه بانک مرکزی ارائه نماید.”

درباره متن “بخشنامه 62078 مورخ 1402/3/توجه: بخش انتهایی متن که با “بخشنامه 62078 مورخ 1402/3/21” شروع می‌شود، به دلیل ناقص بودن واقعیت‌های مرتبط با تاریخ و شماره بخشنامه، قابل تغییر نیست. من توصیه می‌کنم که در صورت استفاده از این متن، از اطلاعات دقیق و معتبر استفاده کنید و دقت کنید که اطلاعات واقعی و معتبر را در متن قرار دهید.

رفع سوء اثر چک بدون لاشه

در بخش قبل، درباره نحوه و مراحل رفع سوء اثر چک صحبت کردیم و توضیح دادیم که رفع سوء اثر چک با استفاده از روش‌های مختلفی که در تبصره 3 ماده 5 مکرر قانون صدور چک تعیین شده است، انجام می‌شود. یکی از شرایط رفع اثر چک برگشتی، رفع سوء اثر چک بدون لاشه است. در این بخش از مقاله، قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

گاهی اوقات، صاحب حساب مبلغی را به دارنده پرداخت کرده است، اما به دلایلی مانند سرقت چک و مفقود شدن آن، امکان ارائه لاشه چک به بانک وجود ندارد. در این شرایط، دارنده چک برای رفع سوء اثر چک بدون لاشه، باید به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه کرده و برای چک مذکور، یک رضایت‌نامه امضا کند.

رضایت‌نامه باید به مهر دفتر خانه اسناد رسمی ممهور شود. سپس، صاحب حساب باید رضایت‌نامه را از دارنده چک دریافت کرده و به بانک ارائه دهد. در نهایت، می‌توان از بانک درخواست کرد تا اقدامات لازم برای رفع سوء اثر چک بدون لاشه را انجام دهد.

روش دیگر برای رفع سوء اثر چک بدون لاشه، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن به مدت 12 ماه است. در این روش، صادرکنندگان می‌توانند معادل وجه چک یا چک‌های برگشتی را به حساب بانکی خود واریز کنند و سپس از بانک درخواست کنند تا مبلغ واریزی به حساب برای پرداخت چک یا چک‌های برگشتی نگهداری شود. این مبلغ تا تعیین تکلیف قطعی چک، یا حداکثر به مدت 1 سال، قابل برداشت نخواهد بود.

همچنین اینجا میتوانید بیشتر مطالعه کنید: راه حل قانونی برای استرداد چک‌ها بدون دریافت اصل چک‌ها

ارائه خدمات غیر حضوری رفع سوء اثر چک برگشتی

با استفاده از خدمات رفع سوء اثر چک برگشتی سایت چک صیادی، مشتریان می‌توانند به راحتی و سریعاً چک های برگشتی خود را رفع سوء اثر کنند و از تأثیرات منفی آن جلوگیری کنند. این خدمات حاوی روندهای سریع و قابل اعتماد هستند که به مشتریان امکان می‌دهند به سادگی و با اطمینان از رفع مشکلات مالی خود لذت ببرند.

برای ارتباط با کارشناس دپارتمان چک های صیادی از طریق دکمه زیر در واتساپ اقدام نمایید

شرایط رفع سوء اثر چک برگشتی

رفع سوء اثر چک برگشتی را بررسی کنیم. موارد رفع سوء اثر چک برگشتی و شرایط رفع اثر چک برگشتی در تبصره 3 ماده 5 مکرر قانون جدید صدور چک مشخص شده است. به موجب این ماده، در هر یک از شرایط رفع سوء اثر چک برگشتی، بانک موظف است مراتب را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اعلام کند تا فوراً از چک رفع سوء اثر شود. شرایط رفع اثر چک برگشتی در ادامه بیان شده است.

  1. کسری مبلغ چک، به حساب جاری نزد بانک واریز شود و سپس، درخواست مسدودی این مبلغ، ثبت گردد که در این وضعیت، بانک، موظف است، حساب مزبور را، تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک سال، مسدود نماید و همچنین، در مدت سه روز، واریز مبلغ را به شیوه‌ای مطمئن و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.
  2. صادرکننده، لاشه چک را به بانک ارائه دهد.
  3. یک رضایت‌نامه رسمی (تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی) از دارنده چک و یا یک نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک، ارائه گردد.
  4. نامه رسمی از سوی مراجع قضایی یا ثبتی دارای صلاحیت، مبنی بر پایان یافتن عملیات اجرایی در خصوص چک ارائه شود.
  5. حکم قضایی، مبنی بر عدم بدهکار بودن صاحب حساب، در خصوص چک ارائه شود.
  6. مدت سه سال، از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت بگذرد؛ همچنین، هیچ دعوای حقوقی یا کیفری، در خصوص چک، توسط دارنده چک ثبت نشده باشد.

بنابراین، شرایط رفع اثر چک برگشتی، به موجب ماده 5 مکرر قانون صدور چک، مقرر شده است که شخص متقاضی، برای انجام هر کدام از این شرایط رفع اثر چک برگشتی، باید مراحل قانونی لازم را طی نماید و اگر شخص متقاضی، هیچ اقدامی برای رفع سوء اثر چک بدون لاشه یا با لاشه انجام ندهد، بعد از گذشت 3 سال، به صورت خودکار، رفع سوء اثر انجام می‌گیرد.

همچنین اینجا میتوانید بیشتر مطالعه کنید: علل و پیامدهای چک برگشتی

چرا یک چک برگشت میخورد؟

در بخش های مختلف تصویر زیر کلیک کنید تا دلایلی که یک چک صیادی ممکن است برگشت بخورد را ملاحظه کنید. لازم به ذکر است که دلایل بسیار زیادی وجود دارد که یک چک برگشت بخورد و ما مسائل عمومی تر را در تصویر زیر ذکر کردیم.

cheque-03

وصول نشدن در تاریخ مقرر

خط خوردگی وجه

نوشتن نام اشتباه گیرنده چک

متغیر بودن عدد مبلغ با حروف

نوشتن شماره ملی اشتباه

تقلبی بودن چک صیادی

چک مفقودی یا یرقتی

کلیک کنید تا در مورد راهکارهای اصلی برای جلوگیری از مشکلات مالی ناشی از مفقودی چک یا سرقت چک صیادی بیشتر مطالعه کنید.

همچنین اینجا میتوانید بیشتر مطالعه کنید: علل و پیامدهای چک برگشتی

مدت انقضاء رفع سوء اثر چک برگشت خورده

طبق تبصره 3 ماده 5 مکرر قانون صدور چک، چنانچه صادرکننده چک اقدامی برای رفع سوء اثر چک برگشتی خود انجام ندهد، قانون گذار مدت زمان مشخصی را برای انقضای این سوء اثر در نظر گرفته است.

بر اساس این ماده قانونی، سپری شدن مدت 3 سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت، به شرط عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری علیه صاحب حساب توسط دارنده چک، به عنوان زمان انقضای رفع سوء اثر چک برگشتی تعیین شده است.

بنابراین، اگر طی این 3 سال، دارنده چک اقدام به طرح دعوای حقوقی یا کیفری علیه صاحب حساب نکرده باشد، پس از گذشت 3 سال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت خودکار، نسبت به رفع سوء اثر چک برگشتی اقدام خواهد کرد. این امر به منظور حفظ حقوق و اعتبار صاحب حساب و همچنین تسهیل در امور بانکی و مالی وی در نظر گرفته شده است.

در مجموع، قانون گذار با در نظر گرفتن مدت زمان 3 سال و شرط عدم طرح دعوا توسط دارنده چک، امکان رفع خودکار سوء اثر چک برگشتی را برای صاحب حساب فراهم کرده است.

ارائه خدمات غیر حضوری رفع سوء اثر چک برگشتی​

با استفاده از خدمات رفع سوء اثر چک برگشتی سایت چک صیادی، مشتریان می‌توانند به راحتی و سریعاً چک های برگشتی خود را رفع سوء اثر کنند و از تأثیرات منفی آن جلوگیری کنند. این خدمات حاوی روندهای سریع و قابل اعتماد هستند که به مشتریان امکان می‌دهند به سادگی و با اطمینان از رفع مشکلات مالی خود لذت ببرند.

برای ارتباط با کارشناس دپارتمان چک های صیادی از طریق دکمه زیر در واتساپ اقدام نمایید