چک برگشتی: چهار روش وصول چک‌های برگشت شده
چهار روش برای وصول چک برگشتی وجود دارد. این روش ها را بدانید تا از نکات نحوه وصول چک برگشتی آگاه شوید.

فهرست مطالب

وصول چک برگشتی مجله جریان

روش های وصول چک برگشتی

فعالیت‌های تجاری و مالی بسیاری امروز با استفاده از چک انجام می‌شود و شهروندان از چک بانکی برای فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند. در حالت عادی، با مراجعه به بانک می‌توان چک را نقد کرد اما در مواردی چک نقد نمی‌شود و برگشت می‌خورد. در این متن، روش‌های وصول چک‌های برگشتی مطرح می‌شود که در این بخش شرح داده خواهد شد.

روش اول: صدور اجراییه مستقیم

چهار روش برای وصول چک برگشتی وجود دارد که روش اول آن صدور اجراییه مستقیم است. در این روش، بدون رسیدگی و هزینه دادرسی، مستقیماً از طریق اجرای احکام دادگاه تقاضای صدور اجرایی داده می‌شود. این روش برای چک‌های صیادی است که در سامانه ثبت شده‌اند و با صرف وقت و هزینه دادرسی انجام نمی‌شود.

روش دوم: اقامه دعوا

روش دوم برای وصول چک برگشتی اقامه دعوا است. در این روش، هنگامی که علیه ظهرنویس یا ضامن طرح دعوا می‌کنند، از این شیوه استفاده می‌کنند. در این روش، فرایند رسیدگی طی شده و رأی صادر می‌شود. مرحله رسیدگی بدوی و تجدید نظر طی می‌شود و سپس به مرحله اجرا می‌رسد. بنابراین، این شیوه نسبت به شیوه اول صدور اجراییه مستقیم، قطعاً طولانی‌تر است.

روش سوم: اجرای ثبت

روش سوم برای وصول چک برگشتی، اجرای ثبت است. در این روش، ابتدا چک را برگشت می­زنند و سپس به اجرای ثبت مراجعه می‌شود. در اجرای ثبت، اجراییه کشیده می‌شود که با توقیف اموال، مزایده و وصول وجه چک انجام می‌شود. این روش یک روش مستقیم برای وصول چک برگشتی است که بدون نیاز به دادرسی یا اقامه دعوا انجام می‌شود.

روش چهارم: مراجعه به دادسرا

روش چهارم برای وصول چک برگشتی، وصول وجه چک از طریق دادسرا با استفاده از جنبه کیفری چک است. این روش خاص چک‌هایی است که وعده دار نیستند (چک حال) و غیر مشروط و غیر تضمینی باشند. در این صورت، صدور چک بلامحل جرم شناخته شده و می‌توان برای وصول آن به دادسرا مراجعه و به صورت کیفری موضوع را پیگیری کرد. این روش به طور کلی برای وصول چک‌هایی استفاده می‌شود که صاحب چک به پرداخت وجه آن نپردازد و صاحب چک دیگر راهی برای وصول وجه آن نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

chat