چک مفقود یا سرقت: راهکارهای اصلی برای جلوگیری از مشکلات مالی
خطر پنهان چک مفقود شده یا به سرقت رفته! چه زمانی می‌توانید حقوق خود را حفظ کنید؟ پس از سرقت چک یا مفقود شدن آن چه باید کرد؟

فهرست مطالب

چک مفقود مجله جریان

چک یک شیوه‌ی معمولی برای انجام مراودات مالی است و بسیاری از افراد دارای دسته چک هستند. اما یکی از نگرانی‌های اصلی در این زمینه، مفقود شدن یا سرقت چک یا دست چک است. در این صورت، افراد می‌خواهند بدانند که چه باید کرد؟

هنگامی که چک سرقت می‌شود، اولین اقدام این است که با پلیس تماس گرفته شود و موضوع توسط پلیس صورتجلسه می‌شود. سپس، صورتجلسه پلیس بلافاصله به بانک ارائه داده می‌شود.

صاحب چک باید فرم مخصوصی را که بانک در اختیار او قرار می‌دهد، پر کند و به بانک دستور دهد که مبلغ چک برای مدت یک هفته وصول نشود. اگر چک مفقود شده باشد، باز هم باید همین روال ادامه پیدا کند. این یعنی باید به بانک مراجعه کرد و فرم مفقودی را تهیه و تکمیل کرد تا تا یک هفته امکان وصول آن چک وجود نداشته باشد.

برطبق قانون، شخص طی یک هفته قابلیت مراجعه به دادگاه را دارد. در بازه زمانی یک هفته‌ای، شخص باید شکوائیه‌ای تنظیم کند که توسط دفاتر خدمات قضائی انجام می‌شود. این شکوائیه، شکایت از سرقت یا جعل چک است.

اگر چک مفقود شود، صاحب آن باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. دلیل این تمایز، آن است که مفقودی و سرقت دو موضوع جداگانه هستند. در بحث جعل و سرقت، یک جرم واقع شده است و دادسرا حق رسیدگی به این موضوع را دارد. اما در مورد مفقودی چک، شورای حل اختلاف محل اقامت شخص باید به آن رسیدگی کند.

نکته حائز اهمیت این است که در مراجعه به دفتر خدمات قضائی، متنی که نوشته می‌شود در بحث سرقت جعل و یا مفقودی، تعیین می‌کند که آیا موضوع حقوقی است یا جنبه کیفری دارد. اگر موضوع حقوقی باشد، به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود. اما اگر جنبه کیفری داشته باشد، به دادسرا ارسال می‌شود.

در مرحله بعدی، باید از شکایتی که در دادسرا یا پرونده‌ای که در شورای حل اختلاف مطرح شده است، یک گواهی بگیرید و به بانک ارائه دهید. در این صورت، بانک تحت هیچ شرایطی بدون دستور قضائی، وجه چک و چک را به آورنده آن پرداخت نخواهد کرد و آن شخص را به دادگاه یا دادسرا معرفی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

chat