ریال دیجیتال و بانکداری الکترونیک: چک دیجیتال درآینده نزدیک
رئیس کل بانک مرکزی ایران، محمدرضا فرزین، در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال، اعلام کرد که این پلتفرم با اعداد و ارقام و شواهدش، جزو برترین‌ها در جهان به شمار می‌آید. فرزین اظهار داشت که ریال دیجیتال با رمز ارز تفاوت دارد و به مرحله آزمایشی رسیده است. وی همچنین به توسعه پولی در جزیره کیش اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این اقدام، بسترسازی برای اقتصاد دیجیتال و تسهیل عملیات سیاست پولی است.

فهرست مطالب

ریال دیجیتال بانکداری الکترونیک مجله جریان

پلت فرم نوین ریال دیجیتال برای بانکداری الکترونیک

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال، اظهار داشت: بانکداری الکترونیک ایران با اعداد و ارقام و شواهدش، جزو برترین‌ها در جهان به شمار می‌آید. مردم ایران دسترسی کامل به خدمات بانکی الکترونیکی دارند و این مسئله حکایت از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بانکداری الکترونیک دارد. در آینده نیز چک دیجیتال توسعه می یابد.

با اشاره به اینکه سهم اسکناس و مسکوک در کشور به ۱.۳ درصد رسیده است، وی افزود: یکی از رؤسای بانک‌های کشورهای عربی به من گفت که بسیار تعجب کردم، هنگامی که مطلع شدم در ایران حتی در روستاها نیز دستگاه پوز در دسترس است. این نشان می‌دهد که چگونه گستردگی شبکه بانکی الکترونیک کشور ما موجب شگفتی برای کارشناسان خارجی شده است.

وی با تاکید بر ریال دیجیتال گفت: ریال دیجیتال با رمز ارز تفاوت دارد. در حوزه رمز ارز، اقدامات خاصی انجام شده است که بعدا اعلام خواهد شد. در حال حاضر، ریال دیجیتال به مرحله آزمایشی رسیده و پس از آن، وارد مرحله اجرا می‌شود.

مزایای ریال دیجیتال

رییس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگاران افزود: بانک مرکزی در جزیره کیش به طور کامل آماده شده و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه پولی فراهم شده است. از جمله مهم‌ترین فواید این اقدام، بسترسازی برای اقتصاد دیجیتال و تسهیل عملیات سیاست پولی است که به عملکرد بانک مرکزی کمک می‌کند. علاوه بر این، ابزار پدافند غیرعامل هم در نظر گرفته شده است تا امنیت اقتصادی کشور را ضمانت کند.

فرزین در نظر دارد که کم اثر شدن تحریم ها، منفعت دیگر ریال دیجیتال را رقم زده و آن را یک فرصت برای گسترش تجاری کنونی ایجاد کند. وی همچنین افزود که طرح بعدی آنان برای توسعه اقتصادی، ریال افشور است که بزودی با روسیه آغاز خواهد شد. همینطور نیز با سایر کشورها در حال مذاکره هستند تا بتوانند به اشتراک اندوخته های خود و توسعه روابط تجاری بیشتر بپردازند.

وی در پاسخ به علت انتخاب جزیره کیش گفت که ما به این دلیل کیش را انتخاب کردیم زیرا این جزیره خودش را جزیره نواور معرفی کرده و بستر سازی مناسبی هم برای بانکداری الکترونیکی در این بخش انجام شده است.

چشم انداز بانکداری الکترونیک

فرزین تاکید کرد که استقبال مردم از این طرح در توسعه ابزارهای مختلف به شدت حائز اهمیت است. وی افزود: در کنار توسعه سامانه های ارزی، سامانه های نظارتی نیز باید توجه ویژه‌ای دریافتند. او بیان کرد که در آینده نزدیک، سامانه های متمرکز نظارت هوشمند راهکاری عملی برای پیاده‌سازی نظارت بر سیستم‌ها خواهند بود.

رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری خود، برنامه بانک مرکزی برای توسعه سامانه‌های بانکی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت که بزودی سامانه ارز توافقی افتتاح خواهد شد. وی افزود که سایر سامانه‌ها نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در آینده نزدیک به اجراء خواهند رسید.

چک دیجیتال

او اظهار داشت که چک دیجیتال در حال توسعه است و طرح اعتبارسنجی با پوشش ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.  در نهایت همه مردم دارای رتبه اعتباری می شوند که این طرح به زودی افتتاح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

chat