حذف چک کاغذی در ۳ سال آینده: جایگزینی با چک الکترونیک

فهرست مطالب

چک کاغذی مجله جریان

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد که تا سه سال آینده چک کاغذی حذف خواهد شد.

محرمیان (معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی) اعلام کرد که چک کاغذی در شبکه بانکی طی ۳ سال آینده حذف و به جای آن چک الکترونیکی جایگزین خواهد شد.

وی می‌گوید که تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در بانک‌ها جاری شده‌اند. اگرچه این تعداد تنها یک درصد از کل چک‌ها است، اما اساس زیرساخت برای گسترش این فناوری فراهم شده است.

محرمیان تأکید کرد که چک‌های کاغذی در شبکه بانکی بیشتر است، اما سهم چک‌های الکترونیکی به تدریج افزایش می‌یابد. آنها در مورد سامانه ستاره برای وثیقه الکترونیکی توضیح دادند که این سامانه در وزارت اقتصاد مستقر است و برای تسهیلات خرد استفاده می‌شود. با استفاده از این سامانه، وام گیرنده سریع به وام می‌رسد و در جایگزینی ضامن برای وام‌های خرد عمل می‌کند.

او در ادامه افزود: چک الکترونیک، برات الکترونیک و سفته الکترونیکی در شبکه بانکی رسماً راه‌اندازی شده است تا تجارت الکترونیک را تسهیل کند.

به گفته محرمیان، بانک مرکزی به سرعت ناترازی‌ها را آشکار می‌کند و آن را به شبکه بانکی گزارش می‌دهد. سامانه‌های الکترونیکی برای کشف ناترازی‌ها طراحی شده‌اند تا به بانک مرکزی کمک کنند تا به موقع ناترازی‌ها را کشف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

chat