شکست رکورد چهارساله چک های برگشتی
چک‌های برگشتی در تیر 1403 به بالاترین حد خود از اردیبهشت 99 تاکنون رسید و رکورد 4 ساله زده شد. این رکورد با رشد ارزش چک‌های برگشتی در همین سال ثبت شد.

فهرست مطالب

آمار چک های برگشتی مجله جریان

بانک مرکزی آمار چک‌های برگشتی سال جدید تا فروردین ماه منتشر کرده بود اما در به روزرسانی تازه خود، این آمارها را تا تیر 1403 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، از کل چک‌های مبادله شده در تیر امسال، بیش از 8.6 میلیون فقره چک مبادله شده است که ارزش آن‌ها به بالای 644 هزار میلیارد تومان می‌رسد. تعداد و ارزش چک‌های برگشتی در این ماه نسبت به خرداد افزایش یافته است. از کل این چک‌ها، 7.7 میلیون فقره چک وصول شده اما 912 هزار فقره چک برگشت خورده است.

به بیان دقیق‌تر، چک‌های برگشتی در تیر امسال بالاترین سطح از اردیبهشت سال 99 داشته‌اند و یک رکورد 4 ساله محسوب می‌شود. این نشان می‌دهد که چک‌های برگشتی در تیر امسال به بالاترین حد رسیده‌اند. آماری که اخیرا از «رشد ارزش» چک‌های برگشتی در اردیبهشت امسال به دست رسیده نیز بیش‌ترین رشد حداقل از ابتدای سال 98 به بعد بوده است.

رکوردشکنی چک‌های برگشتی


بانک مرکزی آمار چک را منتشر می‌کند. از سال جدید تا فروردین ماه آمارها منتشر شده بود. اما اخیرا آمارهای ماه‌های اردیبهشت تا تیر به روزرسانی شد. بر اساس این آمار، در تیر امسال 911 هزار و 800 چک برگشت خورده است. این رقم حائز اهمیت است زیرا پس از سال 99 و ایام کرونا بی‌سابقه است. تعداد چک‌های برگشتی در تیر امسال یک رکورد ۴ ساله را شکسته است. در آن زمان، بیش از یک میلیون و صد هزار چک برگشت خورده بود. آخرین باری که تعداد چک‌های برگشتی از این سطح فراتر رفته بود به اردیبهشت سال ۹۹ باز می‌گردد.

از ابتدای سال 98 به بعد، ارزش چک‌های برگشتی در اردیبهشت 1403 به رشد ماهانه 82.2 درصد رسیده است. این ارزش در تیر امسال به 100 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است، که نسبت به خرداد 0.9 درصد رشد کرده است.

آمار چک‌های برگشتی در بازار مبادلات نشان می‌دهد که در فروردین ماه، به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت اصناف، کاهش یافت و در اردیبهشت که اولین ماه غیرتعطیل در سال جدید است، افزایش یافت. بر اساس داده‌ها 5 ساله، رشد ماهانه ارزش چک‌های برگشتی در اردیبهشت همیشه افزایش یافته و بالاتر از ماه‌های دیگر سال بوده است. این روند در اردیبهشت این سال نیز ادامه یافت و رشد ماهانه ارزش چک‌های برگشتی حتی از اردیبهشت ماه در سال‌های قبل نیز بالاتر رفت.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی تیر امسال، درصد قابل توجهی از چک‌های برگشتی به دلیل «کسری» یا «فقدان موجودی» بوده است. این رقم از نظر تعداد 97.8 درصد و از نظر مبلغ 97.4 درصد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

chat