افزایش 32 درصدی تسهیلات بانکی
بر طبق گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سه ماهه اول به مبلغ ۱۲۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۲ درصد رشد نشان داد.

فهرست مطالب

تسهیلات بانکی مجله جریان

طبق آمار، ۷۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها، معادل حدود ۹۵۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارها و مابقی، معادل ۲۶۰ هزار میلیارد تومان به خانوارها تخصیص داده شده است.

گزارش بررسی تسهیلات پرداختی بانک‌ها حاکی است که در سه ماهه نخست ۱۴۰۳، بانک‌ها تسهیلات قابل توجهی با هدف تامین سرمایه در گردش و ایجاد اعطا کرده‌اند، که این تسهیلات به تنهایی حدود ۷۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را تشکیل داده‌اند.

با وجود افزایش ۱۸ درصدی ارزش تأمین سرمایه در گردش در سه ماهه نخست ۱۴۰۳، سهم آن از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها با کاهش ۶ واحد درصد مواجه شد. این وضعیت در حالی است که رشد واقعی تأمین سرمایه در گردش نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بود. این وضع به‌معنای آن است که کسب‌وکارها با چالش‌های بیشتری برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود مواجه شده‌اند.

تسهیلات بانکی صنعت در برنامه ششم

به گزارش تازه‌ترین آمار اقتصادی، بخش خدمات با سهم بیش از ۳۹ درصد از دریافت تسهیلات بانکی در سه ماهه ۱۴۰۳، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. صنعت با سهم ۳۸ درصدی بعدی بود که این دو بخش با مجموع سهمی بالغ بر ۷۷ درصد، قسمت عمده تسهیلات پرداختی بانکی را تشکیل می‌دهند.

در مجموع، سه بخش بازرگانی، مسکن و ساختمان و کشاورزی سه چهارم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند؛ بخش بازرگانی با ۱۱ درصد، بخش مسکن و ساختمان با ۶ درصد و بخش کشاورزی با ۵ درصد سهم داشته‌اند.

با بررسی تسهیلات پرداختی تخصیصی به کسب و کارها طی سه ماهه ۱۴۰۳، روشن شد که سهم بخش‌های کشاورزی، مسکن و ساختمان و بازرگانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه شده است، در حالی که سهم دو بخش خدمات و صنعت و معدن کاهش یافته است.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی مکلف بود تا سیاست‌های پرداخت تسهیلات بانکی را در گونه‌ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه حداقل ۴۰ درصد باشد. اما با اتمام برنامه ششم در سال گذشته و آغاز برنامه هفتم توسعه از ابتدای امسال، این هدفگذاری تاکنون محقق نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

chat